17 – 18 august er det duket for klubbfestival i Oslo. På Sommerøya kan du forvente deg alt fra barbeint, improvisatorisk, organisk house techno fra Sebastian Mullaert til DJ-favoritter som Claptone, DJ Koze og Honey Dijon.

Vi har tatt en prat med festivalsjef Anton Solberg og SoMe-ansvarlig Therese Grønlund for å ta pulsen på årets festival.

Hvordan startet ideen bak sommerøya?

– Sommerøya var en nachspiel idé med 3 venner, forteller Anton. Vi var nyetablerte i Oslo, inspirert av Roskildefestivalen og klare for å bidra til noe i byen. Siden Sommerparaden ble nedlagt et par år tidligere, tenkte vi at en klubbfestival var en god idé. På Sommerparaden har det vært ca 40 000 mennesker hvert år, og dét tenkte vi at vi også skulle klare, uten problem. Så vi booket langøyene, krita en festival og solgte cirka…Vel, 100 billetter.  

Therese er ny i gamet, og var ikke på nachspielet som resulterte i Skandinavias eneste utendørsfestival for klubbmusikk. Årets festival blir hennes første.

– Jeg har faktisk aldri vært på festivalen, så dette blir mitt første år. Det virker som at det er så mye glede og åpenhet. Mangfold er viktig på Sommerøya! Det typiske Sommerøya festivalmennesket liker å danse, og er fargerike. Enten i måten de er, eller kler seg på. Jeg har alltid følt at det er et sted jeg har trengt å være, og gleder meg veldig til årets festival.

Hva er deres personlige forhold til musikk?

– Jeg har alltid likt et bredt spekter av musikk, fra klassisk til heavy metal og klubbmusikk, sier Therese. – Det er vanskelig å sette ting i bås når det er så mye som ikke kan sammenlignes. Men når jeg kjenner en god beat så er det mest det jeg faller tilbake på – noe man kan danse til. Jeg liker å føle det på kroppen.  

 – Jeg skjønte tidlig at jeg likte musikk – også skjønte jeg også tidlig at jeg aldri kom til å klare å uttrykke meg gjennom musikken, forteller Anton.  – Jeg prøvde meg på trekkspill, og var sykt dårlig. Etter et helt år klarte jeg ikke engang Lisa gikk til skolen. Litt som Therese nevnte, så er også spekteret mitt ganske stort. Det kan være alt fra kommersielt til avantgarde, så lenge avsenderen har noe ved seg.

Årets program er veldig variert. Selv om både Anton og Therese gleder seg til å se Sebastien Mullaert, Surgeon og norske Runther ønsker de ikke å sette noen favoritter.
Årets location derimot, dét er en klar favoritt!

– Årets festival er i Ekebergparken. Jeg tror det blir en veldig unik opplevelse. Spesielt fordi man ikke er midt i byen, men heller omgitt av natur. Det vil gi mye til opplevelsen og bidra til en helt unik atmosfære, sier Therese.

Om du tar turen på Sommerøya kan du forvente deg mer enn musikk og fantastisk location. Vanligvis har festivalen også et eget kunst- og kunnskapsprogram. Sommerøya er ikke bare en fest, men også en kulturell opplevelse. Det er både Therese og Anton enige om.

 – Kunst er en stor og viktig del av festivalen. Det komplimenterer gjestene våre som er glad i god kvalitet og godt innhold, for de er ofte folk som liker å uttrykke seg. Kunnskapsprogrammet er for å tilfredsstille musikknerdene og ta pulsen på dagsaktuelle tema innenfor kultkultur og kultmusikk. Vi har tidligere invitert blant annet næringsetaten, politiet og norsk kulturråd. Jeg tror det er viktig å få samlet bransjefolk på alle nivåer for å få folk på tvers til å snakke sammen. Nettverksbygging er en viktig del av det hele. Det skal vi også få til i år, selv om kunnskapsprogrammet er satt på pause. Den faste kuratoren vår har ordnet seg fet jobb på Vestlandet – og det kunne vi ikke si nei til.

Hva er ditt beste minne fra festivalen, Anton?

– Det må være den første festivaldagen, det første året.  Ugress var den første som spilte. Vinden tok tak og blåste ned gjerdene, men stemningen var upåklagelig! Danny Rampling fra UK, som er en av de store, avsluttet fredagen. Den stemningen, og den feelingen og følelsen av å ha gjennomført den første dagen – Dét var en veldig bra følelse.

Man skulle tro at det kun er gode minner fra en slik festival, men som arrangør kan man møte på en del utfordringer. Det vet Anton alt om.

– Det verste var vel når vi lå på Langøyene etter å ha gått i minus. Fergeselskapet som drev med logistikken nektet å kjøre utstyret tilbake til leverandører, så alt ble på en måte hijacket og vi ble holdt som “gissel” på øya med alt utstyret – men uten mat eller drikke. Jeg lå syk i 4 dager på grunn av alt stresset. Heldigvis fikk vi tak i deler av beløpet, og fikk ta resten på avbetaling. Da vi kom tilbake måtte vi flytte inn under skrivepulten på Sommerøya sitt cellekontor på 9 kvm. Det lå i et kontorfellesskap, så det var en interessant opplevelse. Også i 2012 hadde vi en episode. Vi hadde solgt så få billetter at vi valgte å flytte festivalen til Vulkan Arena. Næringsetaten bekreftet av det var ok, og at de skulle fikse skjenkebevilgningen. Én time før vi skulle åpne festivalen fikk vi mail om at de ikke hadde behandlet søknaden grunnet ferieavvikling. Tenk å måtte avlyse en festival samtidig som dørene egentlig skulle åpnet.

Festivalen har siden den tid blitt en suksess, og vi i SQN er ikke bekymret for at hverken utstyr skal hijackes eller at festivalen skal avlyses i år. Vil du på årets festival, kan du vinne billetter til deg og en venn HER.

festivalsjef Anton Solberg og SoMe-ansvarlig Therese Grønlund.

Del artikkelen