Monki ønsker å øke bevisstheten rundt sosiale mediers innflytelse på psykisk helse blant ungdom. Kleskjeden har derfor designet en kolleksjon hvor hvert plagg leveres med 3 forskjellige patches. Disse lar deg vise hva du føler gjennom plaggene, og patchene er ulike i hver pakke. Felles for hver pakke er en patch laget som et speil; noe som skal gjenspeile spekteret av følelser vi alle har rett til å føle. Kolleksjonen består av en genser, en bøttehatt og et skjerf i tre forskjellige farger. 

For faglig råd har Monki gått sammen med Mental Helse Europa for å sette fokus på deres løpende arbeid for å øke bevisstheten rundt mental helse.

«Å styrke unge kvinner er fokuset, og dette ligger i sjelen til alt vi gjør her hos Monki. Jeg er veldig stolt over at vi tar en aktiv rolle i diskusjonen om mental helse, sier Jennie Dahlin Hansson, Adm. Direktør hos Monki.

«Denne kampanjen er bare det første skrittet i vårt arbeid med mental og fysisk velvære.

Kampanjen er frontet av 3 jenter som er store i sosiale medier, og som selv har opplevd hvordan det kan være med på å påvirke deres mentale helse. I korte intervjuklipp regissert av Ashley Armitage diskuterer de og setter lys på de positive og negative effektene sosiale medier kan ha på mental velvære.

Elyse Fox er en New York-basert filmmaker, aktivist og grunnlegger av Sad Girls Club som er et samfunn som gir kvinner en trygg plass til å kunne snakke åpent om deres psykiske helse. Hun deler sine erfaringer om hvordan man skal håndtere angst påvirket av sosiale medier.

John Yuyi tar sosiale medier og gjør det om til kunst. Hun setter fokus på forskjellen mellom Yuyi som en online person, og Yuyi som den virkelige personen. Alt er ikke som det ser ut på sosiale medier.

Emily Bado som er modell og kroppsaktivist har samarbeidet med Monki mange ganger tidligere, og for denne kampanjen deler hun hvordan sosiale medier har endret måten hun ser på seg selv.

Del artikkelen