I mylderet av priser er det én versting man helst vil unngå. Årets Gullbarbie er prisen som går til den som er best på å få ungdom til å føle seg verst. Spiller ditt brand på unødvendig seksualisering, gammeldagse kjønnsroller eller ensidige skjønnhetsidealer? I så fall bør du tenke deg om en ekstra gang hvis du vil unngå denne verstingprisen.

De tre siste årene har elevkalenderen som deles ut til alle elever ved skolestart, dagbladet og nettavisen stukket av med den ikke så populære prisen. I år er de nominerte BikBok, Comfyballs og Gilette Venus. Vinneren annonseres 15. mars 2018, og du kan være med å stemme frem vinneren av Årets Gullbarbie her.

Til tross for at dette er prisen man ikke vil vinne, er det definitivt en av de viktigste prisene vi har. Hver dag blir ungdom eksponert for cirka 5000 kommersielle budskap. Mange av disse er bygget på ensidige idealer, tradisjonelle kjønnsroller og unødvendig seksualisering. Samtidig rapporterer ungdom om økte psykiske helseplager, hvor en del av økningen kan skylles blant annet stress og press. En stor stressfaktor i unges liv er forholdet de har til kropp og helse, og dårlig psykisk helse kan gå utover både hverdag og livskvalitet.

«Bilder i medier og reklamebransjen er ofte retusjerte og redigerte til det ugjenkjennelige. Vi vet at det finnes en sammenheng mellom kroppspress og retusjert reklame og derfor mener vi at reklamebransjen må ta et ansvar!» (gullbarbie.no) 

Vi i Selfiequeens håper prisen inspirerer til å tenkte seg om en ekstra gang før man publiserer, og lover at vi i alle fall skal gjøre vårt beste for å fremme sunnere og ekte idealer.

Hilsen Sandra Romfo,
Redaksjonen

A post shared by Press (@pressrbu) on

Adlink / Adlink / Adlink

Del artikkelen