Nye Instagramfunksjoner og algorytmer kommer enten man vil eller ikke. Å oppnå suksess og høy følgerbase på Instagram er nå mye vanskeligere enn under appens første år, og stadig flere tyr til å kjøpe følgere eller likes. Her er de beste tipsene for å vokse din instagram organisk, og det beste av alt: det koster ikke en krone, kun litt tid.

Helhetlig profil

Det er overraskende viktig med en gjennomtenkt profil. Det kan være en fordel å velge en spesifikk bildestil eller fargeprofil: Kanskje bymiljø og sterke farger, reiseliv i duse avslappende toner eller en moteprofil med dagens antrekk tatt i urbane miljøer. Det viktigste er at potensielle følgere skjønner hva din profil går ut på, og hva de vil få ut av å følge deg.

Hashtags

Flere hevder hashtags er så 2016. Samtidig kan det være blant de mest effektive måtene å nå ut til riktig følgerbase på. Gjør deg kjent med de hashtags som brukes innen ditt tema, test de ut en etter en for å måle effekten av hver enkelt, og noter deg hvilke hashtags som gir deg best resultat. En samling av de mest effektive hashtagsene for din profil kan bidra til både økning i likes og antall følgere.

Husk at en nyhet i 2018 var at man kan følge en hashtag. Det er derfor viktigere enn noen gang at du holder dine hashtags relevant og on point. Ikke bare øker sansynligheten for at ingen ønsker følge en hashtag om innholdet er urelevant, men brukere kan også velge å ikke se ditt innhold på hashtagen.

Geotag

Geotag er den nye hashtagen. Ved å tagge stedet, byen eller landet ditt bilde ble tatt i når du andre som er interessert i samme sted. Dette er en god måte å dele tips om reisedestinasjoner, cafeer og uteliv på, samtidig som du kan øke antall følgere og likes.

Tidspunkt

Post riktig materiale på riktig tid. Her er det viktig å teste forskjellige tidspunkter på døgnet mot hverandre, og ikke minst benytte deg av statestikkverktøyet på Instagram. Har du bedriftsprofil kan du ved hjelp av deres innebygde statestikkverkøy se hvilke dager dine følgere er mest aktive, når i løpet av dagen de er online.

Stories

Stories er en god måte å kommunisere med både eksisterende og potensielle følgere på. Husk hashtags og Geotags også her.

Stories fungerer også veldig bra som teasers av nytt materiale på din feed, og ikke minst til bruk av polls. Her kan du publisere enkle meningsmålinger til fine følgere, og for eksempel la de være med på å ta avgjørelser om din profil. Spørr for eksempel om de vil ha en giveaway, hvilke produkter de har mest lyst til å vinne, eller kanskje hva de vil se mer eller mindre av på din profil. Det kan gi følgerene dine en følelse av å være inkludert – og ikke minst trigge interessen for deg eller ditt brand.

Psst! Ikke glem at du nå også kan lagre Stories som Høydepunkter på Instagram. La dine beste stories ligge i profiloversikten, og gjerne stories som kan introdusere deg eller ditt brand for nye følgere.

Flere tips?

Social Media tips er et fast innslag i våre nyhetsbrev. Meld deg på nå så går du ikke glipp av verken SoMe-tips, giveaways eller annet bra innhold.

 

Adlink / Adlink / Adlink

Del artikkelen